The Skyline Nissan GT-R adalah kereta sport Jepun berdasarkan pelbagai Nissan Skyline.Yang pertama GT-R dihasilkan 1969-1973. Selepas selang 16 tahun sejak KPGC110 pada tahun 1972, nama GT-R dihidupkan semula pada tahun 1989 dengan Skyline R32. Kereta ini telah digelar "Godzilla" oleh Australia Wheels penerbitan permotoran di tahun 1989 edisi Julai. The BNR32 (R32 GT-R) akan berakhir memenangi 29 kemenangan berturut-turut daripada 29 kaum, dalam sukan permotoran Jepun. GT-R
meneruskan untuk memenangi Kumpulan JGTC A kejohanan siri 4 tahun
berturut-turut, dan juga telah berjaya di Australia Touring Car
Championship memenangi 1990-1992, sehingga perubahan peraturan
dikecualikan GT-R pada tahun 1993. The
Skyline GT-R (BCNR33) juga kereta pengeluaran pertama untuk pusingan
Nürburgring trek perlumbaan di bawah lapan minit.The
Skyline GT-R menjadi perdana prestasi Nissan, mempamerkan pelbagai
teknologi canggih termasuk sistem 4WD ATTESA-ETS dan Super-HICAS stereng
empat roda. GT-R masih murah berbanding dengan saingan Eropah, dengan senarai-harga ¥ 4500000 (AS $ 31,000) . Hari
ini, kereta adalah popular untuk import Drag Racing, Litar Track,
Serangan Masa dan acara-acara yang dianjurkan oleh majalah penalaan. GT-R
adalah pemenang pada tahun 2007 Tsukuba Serangan Masa yang diadakan di
Jepun-M-Speed GT-R (9 daripada 15 kereta atas terdiri daripada GT-R). Pengeluaran Skyline GT-R berakhir pada Ogos 2002. Kereta itu telah digantikan dengan Nissan GT-R, kenderaan yang bebas tidak dijual sebagai Skyline.
The
Skyline GT-R tidak pernah dihasilkan di luar Jepun, dan pasaran eksport
tunggal adalah Hong Kong, Australia dan New Zealand, pada tahun 1991, dan UK (dalam tahun 1997, terima kasih kepada kenderaan Single skim
Kelulusan ) seperti yang digunakan import Jepun. Walaupun
ini kereta telah menjadi ikon kereta sport, termasuk di negara-negara
dari Dunia Barat (terutamanya United Kingdom, Australia, New Zealand,
Afrika Selatan, Ireland dan Kanada). Ia telah menjadi
penting melalui budaya pop seperti The Fast dan Furious siri, Initial D, Shakotan Boogie, Wangan Midnight, dan Gran Turismo.Kereta
itu yang dinamakan pada masa itu oleh BBC Top Gear sebagai satu-satunya
sumbangan sebenar Jepun di garis supercars, dan oleh Jeremy
Clarkson sebagai salah satu kereta terbaik di dunia.
The GT/GF-BNR34 (R34) Skyline GT-R dan GT-R V-spec model telah dikeluarkan pada Januari 1999. The R34 GT-R juga telah dibuat untuk menjadi lebih pendek (dari depan ke belakang), dan tidak terjual depan telah berkurangan. Penutup injap juga dicat merah berkilat, (Cherry Red Kesan Z24 atau X1020) berbanding dengan hitam daripada model sebelumnya.Satu
ciri baru pada R34 GT-R adalah 5.8 "LCD pelbagai fungsi paparan di
tengah-tengah papan pemuka, yang menunjukkan tujuh hidup yang berbeza
bacaan mesin dan kenderaan statistik seperti turbocharger tekanan (1.2
bar max), minyak dan suhu air, di kalangan .
lain GT-R model V-spec menambah dua ciri-ciri tambahan untuk paparan:.
pengambilan dan ekzos suhu gas Nismo Multi-fungsi Memaparkan (MFD) boleh
dibeli pada kos tambahan, ia termasuk pemasa pusingan, meter G-Force dan
peningkatan dalam meningkatkan pengukuran tekanan 2 bar. The R34 GT-R
telah dibuat lebih pendek sebagai tindak balas kepada kebimbangan
pelanggan yang fikir R33 adalah terlalu besar.Seperti
R33, baru R34 GT-R V-Spec (Spesifikasi Kemenangan) model dilengkapi
dengan ATTESA E-TS sistem Pro dan LSD aktif di belakang, manakala
standard GT-R model datang dengan sistem bukan-Pro dan kebezaan mekanikal konvensional. Model
V-spec juga mempunyai penggantungan kukuh dan pembersihan tanah yang
lebih rendah, terima kasih ke hadapan dan sisi splitter, serta karbon
belakang gentian udara peresap, yang direka untuk mengekalkan udara
mengalir dengan lancar di bawah kereta.Satu lagi model khas R34 GT-R adalah M-spec. Ia
adalah sama dengan V-spec, tetapi mempunyai khas "Ripple kawalan"
peredam, penggantungan disemak ditubuhkan, bar bergoyang keras belakang
dan dalaman kulit dengan kerusi panas depan. The 'M' dalam M-Spec berdiri Mizuno yang jurutera ketua Nissan.Pada masa pembebasan R34 ini, seperti R32 dan R33, Nissan mengeluarkan R34 N1 model. The R34 GT-R N1 dilengkapi sama dengan R32 dan R33 model N1 - homologasi yang istimewa. Ia dijual tanpa penghawa dingin, peralatan audio, pengelap belakang, atau lapisan batang, tetapi ABS kekal. The R34 N1 baru ini juga telah diberikan baru R34 enjin N1 itu. Hanya 45 R34 V-spec N1 model yang dihasilkan dari kilang, 12 yang telah digunakan oleh Nismo Super Taikyu perlumbaan. Yang lain telah dijual kepada pelbagai pelanggan, kebanyakannya berlumba-lumba pasukan dan garaj penalaan.Versi V-Spec juga diimport ke UK dengan beberapa pengubahsuaian ke atas kereta. Ini
termasuk 3 penyejuk tambahan minyak, disemak semula peta ECU, penuh
Connelly kulit dalaman, peresap underbody, penggantungan lebih keras,
belakang perbezaan slip terhad aktif, ciri paparan tambahan di dalam
paparan kereta.
Pandangan belakang sebuah R34 GT-R
Pada bulan Oktober 2000, Nissan mengeluarkan V-Spec II, menggantikan V-Spec. V-Spec
II telah meningkat ketegangan dalam penggantungan (walaupun lebih keras
daripada yang asal V-spec) dan mempunyai lebih besar rotor brek
belakang. Ia
juga dilengkapi dengan hud serat karbon dilengkapi dengan saluran NACA,
yang lebih ringan daripada aluminium bahawa semua GT-R yang lain tudung
diperbuat daripada. Juga berbeza di V-Spec II merupakan pusat konsol Iridium dan pedal aluminium. Tempat
duduk telah kerusi rehat dengan kain hitam dan bukannya kain kelabu
digunakan pada sebelumnya R34 GT-R model, dan kanta pula ambar telah
digantikan dengan versi putih. Kecuali bonet gentian karbon, tahap trim standard GT-R juga menerima kemas kini.Pada
bulan Februari 2002 Nissan mengeluarkan satu model pengeluaran akhir
R34 GT-R yang dipanggil Skyline GT-R V-spec II Nur dan Skyline GT-R
M-spec Nur. Nur dinamakan selepas terkenal Jerman Nürburgring litar lumba, di mana Skyline telah dibangunkan. Dalam jumlah 1000 R34 GT-R Nur (s) telah dibuat, 750 adalah V-Spec II Nurs 'dan 250 M-Spec Nurs'. Model nur dipaparkan an RB26DETT baik berdasarkan enjin perlumbaan N1. The
turbochargers standard telah dinaik taraf kepada versi yang lebih besar
dengan sedikit peningkatan dalam rangsangan dan bilah seramik telah
digantikan dengan versi keluli. Ini
telah meningkatkan lag, tetapi untuk mengimbangi ketahanan turbo telah
bertambah baik pada masa yang sama mampu untuk mengendalikan rangsangan
peningkatan yang lebih besar. Ini membolehkan penala untuk meningkatkan rangsangan yang selamat dengan turbos standard sehingga 340 kW (450 hp) pada engkol. V-spec II Nur adalah berdasarkan biasa model V-spec II, dan M-spec Nur berdasarkan model M-spec biasa. Selain
daripada penambahan enjin Nur, model Nur juga termasuk warna yang
berbeza jahitan pada trim dalaman, serta speedometer membaca sehingga
300 km / h (186 mph), dan injap emas meliputi bukan merah. Oleh
kerana undang-undang Jepun kemudian semasa kereta itu diiklankan
sebagai mempunyai 206 kW (276 hp) tetapi ia sebenarnya mempunyai lebih
246 kW (330 hp) apabila ia meninggalkan kilang.
No comments:
Post a Comment